Eerste week in panama

25 augustus 2017 - Panamá, Panama

Ik ben ondertussen al twee weken in Panama, dus hoog tijd voor mijn eerste blog! Ik ben van plan hierna wekelijks een update te geven aangezien ik nu bij Floating Doctors ben, waar wifi is :).

Mijn avontuur begon op de ochtend van 21 augustus. Na het winnen van twee categorieën op het tennistoernooi van Ready en de daaropvolgende treinreis van Maastricht naar Bennekom was het dan echt tijd om te vertrekken. Papa en mama waren zo lief om me af te zetten op Schiphol en na een rechtstreekse vlucht stond ik opeens op het vliegveld van Panama City. Waar in Indonesië de taxichauffeurs een moord zouden plegen om je in hun taxi te krijgen, werd ik hier nauwelijks lastig gevallen en kon ik ongehinderd naar de bushalte lopen.

Vliegtuig

Daar was het allemaal flink chaotisch maar met behulp van een Panamees slaagden ik en twee andere backpackers die naar hetzelfde hostel gingen er in om de goede bus te pakken naar de binnenstad. S ’avonds gingen we uit eten naar een Peruviaans restaurant (heerlijke vis) en maar vroeg naar bed vanwege de jetlag.

De volgende dag werd ik alweer vroeg wakker en gingen we met zijn drieën op weg naar de Miraflores sluizen van het Panama kanaal. We hadden geluk, want net toen we aankwamen begon een schip aan zijn doortocht door de sluis en konden we goed het hele proces zien. Al het water dat hiervoor verplaatst wordt is erg indrukwekkend en het duurt ongeveer 30minuten voordat de boot door de sluis heen is. Hierna heb ik een taxi naar Park Soberania genomen om in de middag voor ongeveer 3 uur door het regenwoud te hiken. Ondanks dat ik twee liter water had meegenomen kwam ik toch tekort. Ik had de vochtigheid en temperatuur van het regenwoud onderschat, dus het laatste half uur heb ik zonder drinken gelopen, maar gelukkig hadden ze flesjes water bij de ranger post vlak bij de bushalte.

Regenwoud hikeBruggetje jungleWaterval junglePanama Kanaal

Op woensdag vertrok ik uit Panama stad richting Santa Catalina, een klein surfersdropje aan de pacifische oceaan. De reis hierheen duurde ongeveer 7 uur waarbij ik twee keer moest overstappen. Gelukkig zijn de bussen hier in Panama lekker luxe met goede airconditioner, veel beenruimte en natuurlijk spaanse films of muziek. Ik had in mijn lonely planet gelezen dat ik een rivier moest oversteken om bij mijn hostel te komen, maar ik verwachtte dit maar een klein beekje zou zijn. Helaas was het vloed op het moment dat ik aankwam, wat betekende dat de rivier tot aan mijn heupen kwam. Met een natte broek, maar gelukkig nog met een droge backpack, kwam ik aan in mijn hostel waar ik een colombiaans koppel en drie duitsers ontmoette. In Santa Catalina gaat alles dicht na 22u, dus ik kon weer lekker vroeg mijn bed in om de volgende dag op tijd op te staan voor surfen!

Uitzicht Santa CatalinaIMG_20170823_182224

Toen ik wakker werd en door het raam van onze hut keek, waren de golven ongeveer 25 meter weg van mijn bed. Helaas onweerde het nog in de avond waardoor ik pas in de middag ben gaan surfen. Hoewel het lang geleden was dat ik het had gedaan ging het wonderbaarlijk goed en kon ik al snel weer opstaan! De dag erna ging ik met mijn dormgenoten naar het eiland Coiba om op 3 plaatsen te snorkelen. Het weer was fantastisch en de dieren waren zelfs nog beter! Op onze weg naar het eiland kwamen er dolfijnen meezwemmen met onze boot en hebben we zelfs een walvis zien springen en landen op zijn rug! Eenmaal daar aangekomen was het echt prachtig!

Isla Coiba strandSnorkelen nummer 1

Er was megaveel koraal wat allemaal nog levend was, ik heb meer dan een miljoen vissen gezien en ook dichtbij schilpadden gekomen! Het enige nadeel was dat ik door het mooie snorkelen flink verbrand was op mijn rug, maar dat was een prijs die ik er graag voor over had. De dag erna vertrok ik vroeg naar Panama stad waar ik smiddags nog wat medicatie ging shoppen wat Floating Doctors tekort kwam en in de avond heb ik met een aantal Ieren van het hostel boksen gekeken . Zondag was de grote dag, ik ging met het vliegtuig naar Bocas del Toro toe, de stad vlakbij de basis van Floating Doctors! Hoe mijn eerste week daar was volgt snel!

Vliegtuig Panama stad - Bocas
Groetjes,
Floris

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Elma:
    6 september 2017
    Wat leuk om te lezen Floris. Echt nog een aanvulling op de ontvangen apps. Ben heel benieuwd naar je belevenissen bij de FD !